No catalogue 078003
Crédit photographique : © Fondation Félix Vallotton / SIK-ISEA (photographie : Philipp Hitz)
Droits : Réservés
The Shower
The Shower
En relation avec un passage de l'article de J[ean] S[chopfer], «In the Crowd at the Paris Exposition. With Woodcuts drawn and engraved by F. Vallotton», The Century Illustrated Monthly Magazine (New York), vol. LXI, no1, novembre 1900, p. 157.
Conformément à la source, autrement dit l’article publié dans The Century Illustrated Monthly Magazine, le titre français correct de cette xylographie, issue de la série L’Exposition universelle, est L’Averse (voir ici). Le titre L’Ondée, donné par Louis Godefroy en 1932 (Godefroy, 1932, no 209) et repris en 1972 dans le catalogue raisonné de l’œuvre gravé de Vallotton (Vallotton et Goerg, 1972, no 204, p. 227) n’est ainsi pas attribuable à l’artiste.
Le passage correspondant à l’illustration évoque le spectacle de la foule sous une pluie battante : « To the saunterer who enjoys watching the crowds a shower is most welcome [l’autrice souligne]. I do not mean a few drops of rain that fall slowly, nor the fine drizzle that one grows accustomed to, but a sudden downpour that comes without warning, and to which nobody can remain indifferent. When one is caught in a narrow alley or under the trees, he hastens to the nearest building, and there studies things he would never have thought of examining had it not been for the rain. In the close air of the rooms clouds of vapor rise from soaking clothes. The crowd stations itself on the staircases [l’autrice souligne], waiting for the weather to clear. A good place from which to enjoy the crowd when the storm breaks is the Pont Alexander III, or between the two palaces [l’autrice souligne]. Here there is no near refuge, and a headlong flight is the only defense. The nurse bewails the beautiful ribbons on her cap [l’autrice souligne]; the little shopkeeper hurries forward his wife, who is wearing her new hat; children lengthen their steps to keep up with parents; people are jostling one another and rushing up the stairs three steps at a time in the pelting rain. They must reach shelter under the porticos, where already a compact crowd forgets its recent misfortunes in contemplating the distress of others. » (p. 157).
Les escaliers et l’esplanade représentés sont probablement ceux qui séparaient les deux grandes serres d’horticulture de l’Exposition universelle de 1900 (Serres du Cours-la-Reine). Symétriques, ces dernières étaient situées au bord de la Seine, sur la rive droite, entre le pont des Invalides et le pont de l’Alma.
non spécifié
Monogrammé en bas à droite
With Woodcuts drawn and engraved by F. Vallotton [sous-titre de l'article]
Titre français : L'Averse
A. Félix Vallotton, dessin préparatoire pour L'Averse, 1900, mine de plomb et encre de Chine sur papier, 20,3 x 25,9 cm, localisation actuelle inconnue, reproduit in Vallotton & Goerg, 1972, p. 227
Crédit photographique : ____
Droits : ____
Voir fiches liées
Voir fiches liées
J[ean] S[chopfer], «In the Crowd at the Paris Exposition. With Woodcuts drawn and engraved by F. Vallotton», The Century Illustrated Monthly Magazine (New York), vol. LXI, no1, novembre 1900, pp. 155-160.
Godefroy, 1932, no 209 et nos 202–207
Vallotton et Goerg, 1972, no 204, p. 227 et nos 240–245, p. 270
Morel, 2002, p. 76
Poletti, 2019, pp. 44–47
Cette illustration est reprise dans Die Insel en janvier 1902, page 235, avec la mention suivante : « Holzschnitt von Felix Vallotton. (Aus einer Serie von der Pariser Weltausstellung.) » (en ce qui concerne les quatre sujets sur six de la série L'Exposition universelle repris dans Die Insel, voir ici).